آموزش

آموزش صید قزل آلا

آموزش صید قزل آلا

در این مقاله سعی میکنیم آموزش صید قزل آلا را توضیح دهیم. این مقاله برگرفته از تجربیات افراد مختلف و مقالات مختلف بین المملی بوده است. ممکن است شما یک ماهیگیری حرفه ای یا یک ماهیگیری در حال پیشرفت باشید. یا حتی بخواهید به تازگی ماهیگیری را شروع کنید. با تیم مهفیشر همراه باشید و لطفا نظر خود را در پایان با ما به اشتراک بگذارید.

مناطق صید قزل آلا

صید ماهی قزل آلا یکی از جذاب ترین صید ها محسوب میشود. با توجه به آمار تیم مهفیشر از کاربران اینستاگرام، محبوب ترین ماهی برای صید در میان 20000 کاربر بوده است. اول این را بدانید که بیشترین رتبه تولید در میان ماهیان در ایران را قزل آلا دارد. این ماهی در آب های خروشان و در پشت سد ها قابل صید شدن میباشد. در مورد اینکه ممکن است در رودخانه ای قزل آلای رنگین کمان باشد صحبتی نمیشود. اما در مورد اینکه در رودخانه هایی که مجاور آنها پرورش ماهی قزل آلا باشد باید گفت که به احتمال خیلی زیاد این ماهی را میتوان صید کرد.

چند رودخانه ای که در ایران معروف هستند و قزل آلا در آن شناخته شده است به شما معرفی میشود. لطفا برای حفظ محیط زیست حتما توجه کنید ماهی های کوچک را رها کنید. به طبیعت آسیب نرسانیم. در طبیعت آشغال رها نکنیم. نخ ها و قلاب ها و ابزار غیر قابل استفاده خود را در طبیعت رها نکنید. ممنون میشویم مقاله ما در مورد اصول ماهیگیری قزل آلا را مطالعه بفرمایید. اینجا کیلک کنید.

 

آموزش صید قزل آلا 2

رودخانه ارس (آراز)

ارس زیبا یکی از پر تنوع ترین و جالب ترین زیستگا های آب شیرین ایران است که آرزوی سفر به آن برای بسیاری از ماهیگیران در سراسر ایران وجود دارد. وجود تروفه های زردپر، اسبله تا ماش ماهی و کپور این رودخانه را برای تمام سبک ها محیط مطلوبی کرده است. نکته اصلی در خصوص این رودخانه دور بودن آن از اغلب نقاط ایران و مرزی بودن این رودخانه است. از این رو برای ماهیگیری در اغلب نقاط آن نیاز به هماهنگی با مرزبانی است که طبیعتا نه به صورت رسمی بلکه با اشنا و دوست محلی امکان پذیر است.

رودخانه هراز

این رود در استان مازندران واقع شده و به استان تهران نزدیک است رود هراز از دره لار در جنوب کوه دماوند سرچشمه گرفته و پس از سرازیر شدن از دره لار، رواناب‌های دره قاضی‌کلا و جنگل‌دره از کوه‌های شمیم‌کوه، آب زیارو و لاسم از کوه‌های غربی قزوانچای فیروزکوه و آب رودهای جاری از دهکده‌های دلارستاق، نیز به این رود وارد می‌شوند. این رودخانه میزبان هر دوگونه قزل آلا ، رنگین کمان (واریته اسپانیا و فرانسه) و خال قرمز است.

آبشار کمرد در منطقه جاجرود

نرسیده به شهر رودهن و در فاصله 20 کیلومتری آن روستای کمرد قرار گرفته است، که دارای آبشاری بسیار زیبا است. آبشار کمرد و رودخانه اش علاوه بر زیبایی هایی که دارد، یکی از بهترین مکان ها برای صید ماهی قزل آلای رنگین کمان بحساب می آید.

رودخانه های زاگرس

اطراف شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم مراکز زیاد پرورش ماهی وجود دارد. از یاسوج به سمت اصفهان در مجاورت رودخانه بشاء تا مسیر یاسوج به سمت شیراز و تنگ تیزاب و رودخانه مارگون زیبا و مسیر های فرعی زیادی که در دل زاگرس پیش می روند موجب شده این منطقه نیز از مراکز اصلی قزلگیری در ایران باشد.

روش های صید قزل آلا

معمولا برای صید این ماهی با ارزش از دو روش صید استفاده میشود. صید به روش انتظاری که از شناور ماهیگیری و طعمه های زنده استفاده میشود. و صید به روش اسپنینگ که از چوب و چرخ سبکتر و از طعمه های مصنوعی استفاده میشود. روش کابردی تر و جذابتر نیز اسپینینگ میباشد که چالش های شما برای صید این ماهی ارزشمند را بیشتر میکند.

ابزار های صید قزل آلا

به جرئت میتوان گفت که صید قزل آلا بسیار کم هزینه تر از صید ماهی کپور هست. روش انتظاری اگر به صورت حرفه ای دنبال شود هزینه های بسیار بیشتری دارد اما در مورد روش اسپینینگ میتوان گفت شما با داشتن یک چوب و چرخ سبک برای پرتاب نزدیک و حداقل یک طعمه مصنوعی مناسب میتوان ماهی های زیادی را صید کنید. اولین ابزاری که برای صید ماهی قزل آلا میتوان نام برد چوب ماهیگیری میباشد.

چوب ماهیگیری مناسب صید قزل آلا

چوب های ماهیگیری برای صید ماهی قزل آلا معمولا وزن سبکی دارد. روش اسپنینگ نیاز به نگه داشتن بیشتر چوب و چرخ در دستان شما دارد و شما باید در مسیر رودخانه حرکت کنید و یا نیاز است طعمه را به دفعات زیادی پرتاب کنید و به سمت خود بکشید. هرچه وزن چوب سبکتر باشد بنابراین شما در صید ماهی عملکرد بهتی خواهید داشت.

دومین مسئله سایز چوب ماهیگیری میباشد که معمولا از 110 سانتیمتر تا 2.70 یا حتی بیشتر هم استفاده میشود که این مسئله تجربی است. و بسته به مکانی که ماهیگیری میکنید نیز میباشد. اگر در مکان های ماهیگیری میکنید که شاخ و برگ زیادی دارد بهتر است از چوب های کوتاهتر استفاده کنید. معمول استفاده از چوب را 2.10 در نظر بگیرید.

مسئله بعدی اکشن و میزان پرتاب وزنه میباشد. معمولا طعمه های مصنوعی از 2 گرم تا 50 گرم ممکن است باشند. بنابراین سعی کنید تحمل پرتاب وزنه پایین تری انتخاب کنید تا عملکرد بهتری در صید داشه باشید.

چرخ ماهیگیری مناسب صید قزل آلا

بعد از انتخاب چوب مناسب به دنبال استفاده از چرخ مناسب برای صید قزل آلا میرویم. در روش اسپینینگ از چرخ های با سایز کمتر استفاده میشود زیرا پرتاب ها آنقدر بلند نیستند. همچنین نیاز به نخ نازکتر داریم. همچنین نیاز داریم تا وزن چوب و چرخ را پایین بیاوریم. بنابراین معمولا از چرخ های سایز 200 تا 4000 مورد استفاده قرار میگیرد که سایز 2000 و 3000 بسیار محبوب تر هستند. اگر در آب های شیرین ماهیگیری میکنید از اسپول گرافیت میتوانید استفاده کنید اما پیشنهاد میشود چرخ های اسپول فلز داشته باشید. (یک امر تجربی و انتخاب شخصی میباشد) معمولا چرخ ها با اسپول گرافیت سبکتر هستند.

انتخاب نخ ماهیگیری برای صید ماهی قزل آلا

معمولا برای صید ماهی قزل آلا در آب های خروشان از نخ ماهیگیری نایلون یا همان فلوروکربن شفاف یا با رنگ های بسیار کم مانند سبز کمرنگ یا زرد استفاده میشود. این بدین معنی نیست که با نخ های دیگر نتوان این ماهی را صید کرد ولی عملکرد شما را در صید این ماهی بالا میبرد. بعضی ها هم از نخ ابریشم با شماره های پایین مانند 18 و 20 استفاده میکنند. سایز نخ ماهیگیری خود را هرچه کمتر کنید شانس دیده شدن نخ برای ماهی را کمتر کرده اید و ماهی احساس خطر نمیکند.

طعمه مناسب برای صید ماهی قزل آلا

معمولا از طعمه های مصنوعی مانند لانسه پروانه، پلاک ها و طعمه ماهی ژله ای و … استفاده میشود. لانسه پروانه یکی از محبوب ترین طعمه ها برای صید این ماهی میباشد. در آب های خروشان با رقص این طعمه میتوان ماهی قزل آلا را تحریک کرد. در روش انتظاری بهتر است از طعمه های زنده استفاده کنید.

در روش شناوری نیز از یک شناور ماهیگیری و از یک هرزگرد و سرب های ساچمه ای استفاده میشود. شناورها معمولا سایز متوسط هستند. سرب های ساچمه ای در 20 سانتیمتری طعمه قرار میگیرد. طعمه با قلاب سایز 8 الی 10 برای صید مود استفاده قرار میگیرد. قلاب ها معمولا پایه بلند پشت خاردار هستند. طعمه ها معمولا کرم، جگر، خمیر و … میتواند باشد. وقتی ماهی طعمه را گزید و شناور را کامل به پایین کشید آن وقت زمان مناسبی است تا چوب ماهیگیری را به سمت بالا و متمایل بکشید تا قلاب به خوبی در دهان ماهی گیر کند. اگر میدانید که ماهی در نزدیکی شما هست میتوانید از کاسی به جای چوب و چرخ ماهیگیری استفاده کنید.

آموزش صید قزل آلا 1

صحبت پایانی

تیم مهفیشر بر این باور است که حفظ محیط زیست در اولویت قرار دارد و با ماهیگیری بی رویه دست به تخریب آن نزنیم. پاکیزگی و نگهداری این طبیعت زیبا وظیفه هر انسانی میباشد. با تشکر مهران حسین زاده لموکی.

برای دیدن آموزش های بیشتر به صفحه آموزش ماهیگیری مراجعه کنید.  اینجا
و همچنین شما می توانید به پیج ما در اینستاگرام سر بزنید و آموزش های ویدئویی ما را دنبال کنید. اینجا

مطالب مرتبط

یک نظر در “آموزش صید قزل آلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *